Друк

Виступи Учасників Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів» на Позачергових загальних зборах, що відбулися 29 січня 2009 року

on .

Виступи учасників Асоціації щодо роботи підприємств галузі в умовах глибокої фінансової кризи:

  • Президент Асоціації Яцуба Володимир Григорович
  • Генеральний директор ТОВ «Кнауф Гіпс Київ» Гавриш Олександр Михайлович
  • Фінансовий директор ТОВ «Епіцентр» Герега Галина Федорівна
  • Директор напрямку будівельних матеріалів ТОВ «Епіцентр» Шкаровський Олег Станіславович
  • Голова Спостережної Ради ЗАТ з іноземними інвестиціями «Слобожанська будівельна кераміка» Далічук Ігор Євгенович
  • Голова Наглядової ради ВАТ «Завод залізобетонних конструкцій ім. Світлани Ковальської» Пилипенко Олександр Сергійович
  • Голова Правління ВАТ «Броварський завод будівельних конструкцій» Дудар Михайло Іванович
  • Генеральний директор Української асоціації підприємств і організацій «Київміськбудматеріали» Нестеров Валерій Григорович
  • Директор Державний науково-дослідний інституту будівельних конструкцій Кривошеєв Петро Іванович

Президент Асоціації Яцуба Володимир Григорович

Асоціація найперша разом з Комітетом ВРУ з питань будівництва, УБА та Будівельною палатою забили тривогу, що маховик (зростання обсягів будівництва кожний рік на 15-18%), який нам вдалося запустити за 10 років уже чотири місяці тому практично зупинився, але Міністр регіонального розвитку та будівництва України на той момент запевняв, що все гаразд. Його позицію підтримало і керівництво Національного банку України. Після круглого столу «Стагнація галузі будівельних матеріалів та будівництва – як наслідок сучасної фінансово-економічної кризи в державі» (09 липня 2008 року) ми офіційно звернулись до Прем’єр-міністра Ю.В. Тимошенко з проханням зібрати Кабінет Міністрів по запобіганню кризової ситуації, яка наближається, але, на жаль ніхто з Уряду не відреагував, стверджувалося, Україну криза обмине.

Нещодавно я об’їхав Кіровоградську, Черкаську та Запорізьку області – серйозне будівництво практично зупинилось, не припинилось лише приватне будівництво. На минулому тижні зупинився останній цегельний завод в Україні. У Черкасах зупинився ТОВ «ТЕХНО Ніколь» через затоварювання на складах готовою продукцією, така ж ситуація і з ТОВ «Кнауф Гіпс Київ» (скорочення виробництва на 30%). У Донецькій області підприємство Кнауф взагалі зупинилося із-за відсутності подачі природного газу та обвалу ринка.

Депутати Верховної Ради – члени нашого Комітету підготували закон про антикризові заходи по будівництву, який був прийнятий у Верховній Раді з доопрацюванням, але для того, щоб цей закон запрацював, необхідні величезні кошти. На Єврофорумі Заступник Міністра А.В. Беркута озвучив, що незавершеного будівництва на 1 січня 2008 року було 1400 об’єктів, а на сьогодні їх – 45000. Для часткового запуску цих об’єктів необхідно 68 млрд. грн. На сьогодні з бюджету можна направити лише 3,5 млрд.грн. на підтримку будівництва. Частину необхідних коштів можна направити у стабілізаційний фонд, а під гарантії Уряду можна б взяти у банках 18 млрд.грн. Поки що це рішення конкретно не прийняте. На останній нараді у Прем’єр-міністра прийнято рішення створити робочу групу, яка буде готувати пропозиції по фінансуванню прийнятого закону про антикризові заходи по будівництву. Та наради проходять, комісії створюються, а час плине – коштів немає.

Генеральний директор ТОВ «Кнауф Гіпс Київ» Гавриш Олександр Михайлович

У 1949 році запущено підприємство, а через 50 років у 1999 році після реконструкції та значних інвестицій Компанії Кнауф 27 січня, 10 років тому, ми випустили перші плити Кнауф. За 10 років все змінилось: ми працювали і у дві, і у три зміни, а з 2001 року – у чотири зміни, ми працювали і на вихідних, і на свята, бо був дефіцит через швидкий розвиток будівництва. Потім побудували новий завод у Донецьку. А тепер у нас виявились надлишкові потужності. Зараз ми зменшили виробництво на 30%, бо немає необхідного попиту на продукцію. Поки що у Києві працюємо у три зміни. А у Донецьку ситуація гірша – один місяць виробляємо продукцію, а два продаємо, щоб кожен раз не перезапускатися. На мою думку, необхідно змінювати макроекономічні показники країни, бо від них залежить ринок, той самий курс валюти. Ми не можемо привести наші відпускні ціни до того курсу, який був до перепаду, тому що 40% сировини ми закупляємо за кордоном. Таким чином рентабельність нашого підприємства значно знизилась. У даній кризовій ситуації у країні уряд пропонує наповнення бюджету за рахунок промисловості, але це взагалі може зупинити промисловість. Так наприклад, до 2008 року за надра платили 0,5 грн. у місцевий бюджет, з 2008 року – 9 грн.,а на 2009 рік планується підвищення ще на 40%, тобто доведеться платити за видобування 1 тони гіпсу 13 грн.

Фінансовий директор ТОВ «Епіцентр» Герега Галина Федорівна

Компанія «Епіцентр» на сьогодні має в Україні вже 22 гіпермаркета: у Києві – 5, у Львові, Полтаві, Одесі, Чернівцях, Харкові, Дніпропетровську, Луганську, Донецьку, Кривому Розі, Тернополі, Хмельницькому, Ужгороді, Рівному та інших містах, планується відкриття у Запоріжжі та Донецьку. Ми намагаємось будувати гіпермаркети по всій території України, бо доступ до сучасних будівельних матеріалів повинні мати всі мешканці України. Основна задача у цей кризовий період – зберегти все напрацьоване за 5 років. Ми налаштовані на серйозну працю, наша мета – це підтримка та відродження вітчизняного виробника, яким ми надаємо перевагу. Хоч у 2007 році були перебої з поставкою будматеріалів, дефіцит. 2008 рік ми закінчили з високими показниками і у 2009 році руки опускати не будемо. Зараз працюємо над шістьма проектами, за підтримки банків вони завершаться успішно. Ще немає аналізу продаж за січень 2009 року, але покупці є, не припиняється приватне будівництво, ремонти квартир. У 2008 році у нас придбали товари більше 21 млн. покупців. У листопаді-грудні 2008 року провели серйозну роботу з постачальниками та виробниками, основною метою було домовитись не піднімати ціни, щоб не налякати споживача, бо у нас мета не заробити гроші на кризовій ситуації, а зберегти те, що напрацювали. На сьогодні у системі працює 14 000 чоловік, і ми ні одного не скоротили. Ми самі з 2000 року являємось вітчизняними виробниками керамічної плитки, виготовляємо 3 млн.м.кв. за рік. Це досить потужне виробництво у Івано-Франківській області, а ідея створення власного виробництва виникла із-за наявності проблем на митниці при ввезенні імпортної продукції. А вийти з ситуації, яка склалась, ми можемо тільки об’єднавшись, підтримуючи один одного. Посилення податкового навантаження очевидно не допоможе вижити виробникам, у інших країнах навпаки знижують податки для підтримки вітчизняних виробників. На сьогодні у наших гіпермаркетах найнижчі націнки на продукцію, деякі товари взагалі мають нульову рентабельність. Для вітчизняних виробників будівельних матеріалів у нас завжди відкриті двері і ми налаштовані на плідну співпрацю.

Директор напрямку будівельних матеріалів ТОВ «Епіцентр» Шкаровський Олег Станіславович

Ринок у 2009 -2010 роках буде переформатований, стане більш консолідованим, зміняться акценти збуту. На даний момент продаж будівельної продукції залежить від споживчих кредитів, які значно стимулюють ринок. На ринку значно переважає пропозиція і головним є не підвищувати ціну на продукцію, хоч всі ми знаємо, що у собівартість продукції закладені і вартість газу, і давальницької сировини. Ємність ринку не збільшиться, тому підвищення цін призведе до зниження купівельної спроможності.

Голова Спостережної Ради ЗАТ з іноземними інвестиціями «Слобожанська будівельна кераміка» Далічук Ігор Євгенович

Необхідно задати собі питання: ми маємо справу з кризою чи глибокою корекцією ринку? Будемо говорити правду, що за останні 5-6 років тими чи іншими механізмами ринок був перегрітий, вся світова економіка була «надута». Зараз відбувається глибока корекція світової фінансової системи. Так, в Європі ціни на нерухомість скоротились від 30 до 40%, в Україні за найближчі півроку ринок відкоригується на 30-50%. Нам всім треба вчитись працювати у нових умовах і кожен з нас для цього прийняті певні дії. В принципі, коли ми говоримо про ринок, виробництво, то кожний з учасників ринку повинен закласти певні довгострокові конкурентні переваги. Так, ті, хто реалізують продукцію створювали свої мережі, щоб скоротити кількість посередників між виробником та кінцевим споживачем. Якщо говорити саме про виробників, то тут інший тренд, не складно передбачити, що буде з ринком через 3-4 роки – це проблема електро-, газопостачання, автоматизація. Хоч з проблемами газопостачання ми зіткнулись уже сьогодні, необхідно збільшення цих витрат закладати у калькуляції вже сьогодні, а не з 2010-2011 років, як робить більшість. Аналогічно з впровадженням автоматизації, на підприємствах відбудеться здорожчання робочої сили. Тому сукупність довгострокових конкурентних переваг – енергоносії, вартість робочої сили – це те перше, чому необхідно сьогодні приділяти увагу виробникам, щоб дійсно забезпечити реальну собівартість продукції, і не користуватись лише зміною попиту, не утримувати стабільність рентабельності лише за рахунок варіації цін.

Друге, що важливе для учасників ринку – це синергія. До цього кожен із учасників ринку самостійно вирішував свої проблеми від інвестиційної, сировинної стратегії до стратегії збуту. Сьогодні, коли вже більше року працює Асоціація «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів», ми зустрічаємося не рідше разу в місяць у різних форматах, це дало змогу нам навчитись правильно сформулювати проблеми. І те, що було зроблено у жовтні у рамках засідання з Комітетом ВРУ з питань будівництва, і підготовка пропозицій напряму Прем’єр-міністру – все це плюси. Тепер перед виробниками-учасниками Асоціації постає завдання сформулювати декілька синергетичних пропозицій ринку. Ми можемо для будівництва підготувати сукупність рішень в економ- чи преміум-форматі: можна покласти метало черепицю, а можна – натуральну черепицю, можна покласти клінкерну цеглу, а можна – звичайний блок і т.д.

Третє, канал збуту повинен бути структурований – це національні мережі або дистриб’ютори, що працюють з нами. Але тут треба нам точно визначитись, що ж саме ми хочемо, щоб бачив кінцевий споживач. І виробники, і дистриб’ютори повинні між собою дуже гнучко реагувати і формувати кінцеву ціну для ринку необхідно нам-виробникам.

Четверте, зараз розраховувати на те, що споживчий попит сформують банки не варто, а населенню, як і раніше, необхідний кінцевий продукт – це будинок, квартира чи ремонт. Тому ми готові до таких спільних операцій, коли наші фінансові можливості могли б стимулювати споживчий попит. Це можуть бути свого роду різні кредитні програми, за якими гроші по ланцюгу потраплять у відділ збуту, а потім повернуться до нас, кожен отримає свою маржу. Тепер по відношенню до держави, масштаб проблеми, з якою зіткнулась держава з нашою системою управління – просто непосильний. Необхідно реально підтримати сектор економіки, але на це немає відповідних ресурсів. Я вважаю величезним досягненням спільних зусиль Асоціації та Комітету ВРУ з питань будівництва є прийняття закону про підтримку будівельного сектору, тобто нормативна база у нас є. Але наповнити цей закон ми без держави не зможемо. Є два елементи: що інвестувати і чим інвестувати. Інвестувати нічим, куди інвестувати – в принципі відомо, але цим ми підтримаємо невмілий менеджмент, який не зміг свої об’єкти довести до кінця. Ще правда, держава володіє земельним ресурсом. Якби нам вдалося принаймі на рівні обласних держадміністрацій домовитись про виділення ділянок населенню у 20-30 кілометрових зонах із забезпеченням інфраструктури (газ, електроенергія, вода), які будуть включені у дольову частку, і в подальшому будуть компенсуватись самими забудовниками. Бо люди – це самі найкращі інвестори, тому треба їм дати прямий доступ до об’єктів інвестування. Отже, я бачу роль Асоціації у тому, щоб незалежно від політичної ситуації в Україні допомагати виробникам реалізовувати цей прагматичний бізнес-підхід.

Голова Наглядової ради ВАТ «Завод залізобетонних конструкцій ім. Світлани Ковальської» Пилипенко Олександр Сергійович

ВАТ «Завод залізобетонних конструкцій ім. Світлани Ковальської» протягом 5-6 років має свій значний споживчий ринок, створило свою будівельну структуру, яка за останні 4 роки збудувала більше 200 тис.м.кв. житла, має свої кар’єри, тобто створена структура, яка має замкнутий цикл. Дійсно за останні три місяці відбувся значний спад у галузі. Завданням Асоціації бачу допомогу у лобіюванні інтересів у вибудові правил гри у державі, бо зараз саме йде переформування цих «правил гри», і чим швидше визначать ці правила, тим швидше ми вийдемо з кризи.

Голова правління ВАТ «Броварський завод будівельних конструкцій» Дудар Михайло Іванович

ВАТ «Броварський завод будівельних конструкцій» сьогодні також, як і інші вітчизняні підприємства, переживає складний період. Якщо взяти доходну частину Бюджету України за минулий рік, то ми побачимо, що 75 млрд. грн. податку на додану вартість отримано за рахунок митної служби, а лише 10 млрд. грн. за рахунок власного виробництва. Тобто ринок перенасичений не вітчизняною продукцією, а імпортною. На сьогодні велика проблема – це збереження кваліфікованого персоналу. З боку держави було б доцільно реструктуризувати систему оподаткування, продовжити їх період сплати на рік, щоб підприємства не втратили робочих і не зупинились остаточно.

Генеральний директор Української асоціації підприємств і організацій «Київміськбудматеріали» Нестеров Валерій Григорович

У Києві за 2008 рік за даними Київського міського управління статистики на підприємствах галузі вироблено будівельних матеріалів та виробів на 3,5 млрд. грн., що від 32,2 млрд. грн. промислової продукції становить 10%. У Києві функціонують 427 галузевих підприємств різної форми власності, на яких працюють 24 тис. чоловік. Взагалі у будівельному комплексі задіяні 78 тис. працюючих. Це значний обсяг робочих місць, відповідно значні надходження податків до державного бюджету, тому державі необхідно підтримувати цю галузь. Я бачу наступні шляхи виходу із кризової ситуації: по-перше, стимулювати вкладення інвестицій у будівництво на пряму від населення, по-друге, влада повинна сприяти розгортанню індивідуального малоповерхового будівництва як у Києві, так і у регіонах. По-третє, необхідно визначити пріоритетні напрямки у галузі, зокрема екологічна складова.

Хочу підкреслити роль Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів» у лобіюванні інтересів виробників будівельних матеріалів. Особливістю такого виробництва є те, що підприємства займають великі території, бо і піч не поставити вертикально, і продукцію необхідно розміщувати на великих територіях заводу, а земельний податок просто вражає. Наприклад, Комбінат «Будіндустрія» щомісячно сплачував земельний податок 270 тис. грн., а тепер податок підвищився до 315 тис. грн. Тому необхідно при встановленні розмірів податків враховувати особливості підприємства, щоб сприяти його розвитку. Також Асоціація повинна сприяти створенню інформаційної бази, щоб координувати виробників, важлива нормативна база для серійних виробів для виходу на зовнішній ринок та підготовка кваліфікованих працівників.

Директор Державний науково-дослідний інституту будівельних конструкцій Кривошеєв Петро Іванович

Будівельна галузь не заслужено загнана у кризу. Ми розробили антикризові заходи, у яких є підготовка Євро-2012, вирішення чорнобильської проблеми, сприяння малоповерховому будівництву. Інститут, за погодженням з Міністерством, уже створює науково-технічний центр по енергозбереженню, виробники будматеріалів, будівельники повинні до цього ставитись з розумінням, бо необхідно для підвищення енергозбереження матеріалів зробити відповідні заходи, але це принесе велику економію. Асоціація повинна приділити увагу вирішенню питання по створенню необхідної нормативної бази для виробників будівельних матеріалів та виробів. Також доцільним було проведення наради Асоціацією на базі інституту і визначити можливості науки у розвитку галузі будівельних матеріалів та виробів.