Друк

Асоціація "Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів" підготувала проект Програми розвитку будівельного комплексу України на 2012 рік та перспективу

on .

№ 454-А «29» липня 2011 року

Прем’єр-міністру України
М.Я. Азарову
Копія:
Національний банк України
Міністерство економіки
Міністерство фінансів
Міністерство регіонального розвитку
Обласні державні адміністрації
Міські голови (за списком)
Члени Конфедерації будівельників України (за списком)

Шановний Миколо Яновичу!

Асоціація «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів» відзначає повну обізнаність Уряду України щодо кризового стану та синергію будівельного комплексу в економіці. Без будівельного комплексу фінансову кризу, безробіття та спад ділової активності не здолати.

Асоціація підтримує заходи Уряду, визначені в Дорученнях Прем’єр-міністра України Азарова М.Я. від 16 червня 2011 року з питань добудови об'єктів незавершеного будівництва та розвитку житлового будівництва, і висловлює готовність сприяти їх реалізації.

Відповідно до п. 9 Доручень Асоціація направляє Вам для врахування пропозиції щодо складу та змісту програми у кожному регіоні та в центральних органах влади (додаток на 13 сторінках).

Дозвольте також інформувати Вас, що дефіцит будівельних матеріалів змінився їх перевиробництвом, що зростає не імпорт, а експорт будівельних матеріалів при традиційних складнощах з енергоносіями та залізничними вагонами.

Сьогодні будівельники та виробники будівельних матеріалів здатні наростити обсяги у 2-3 рази.

Головна і не вирішена проблема будівельного комплексу – ФІНАНСОВА (п. 4, 5, 7 Доручень).

Інвестора розлякали та не заохочуємо.

Залишається одне – наповнення бюджетів розвитку усіх рівнів. Сьогодні у міністерствах і регіонах за Вашим дорученням ведеться колосальна аналітична робота з фото фіксаціями тощо.

Але ніде не йдеться про головне – про гроші.

Проект бюджету держави на 2012 рік обіцяні 10,0 млрд.грн. не передбачає, регіональним бюджетам завдання не доведені.

Вельмишановний Миколо Яновичу ! Просимо обнадійливе пожвавлення у будівництві за 6 місяців 2011 року (+14,5%) закріпити у відповідних розділах:

  1. Плану економічного і соціального розвитку на 2012 рік.
  2. У Державному та регіональних бюджетах усіх рівнів.

З повагою та оптимістичним очікування

Голова Наглядової ради Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів»

Голова Комітету підприємців – виробників будівельних матеріалів та виробів при ТПП України

Салій І.М.

До Доручень Прем’єр-міністра М.Я. Азарова від 16.06.2011 року

ПРОЕКТ
Асоціації «Всеукраїнський союз
виробників будівельних
матеріалів та виробів»

Програма розвитку будівельного комплексу України на 2012 рік та на перспективу
(пропозиції до плану економічного і соціального розвитку України та регіонів на 2012 рік та наступні роки)

І. Аналіз причин виникнення проблем та обґрунтування необхідності їх розв’язання програмним методом

Будівельна галузь є наочним індикатором глибини кризи в економіці. Чим глибша криза економіки, тим повільніше будівельна галузь виходить на докризовий рівень розвитку.

Глобальна фінансова криза в Україні найглибше вразила саме будівельну галузь: обсяги будівництва до попереднього року склали: 2008 рік – 84,0%, 2009 рік – 51,8%, 2010 рік – 94,6%.

Сумарно падіння обсягів за 3 роки перевищило 70%, при темпах росту у 2006 році – 109,9% та 2007 році – 115,6%.

Різко впало введення житла в експлуатацію (без урахування житла введеного за Тимчасовим Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом приватних житлових будинків садибного типу, дачних та садових будинків з господарськими спорудами і будівлями, споруджених без дозволу на виконання будівельних робіт (у період з 05.08.92 до 01.01.2008) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1035):

2006 рік – 8,6 млн.м2, 2007 рік – 10,2 млн.м2, 2008 рік – 10,5 млн.м2, 2009 рік – 6,4 млн.м2, 2010 рік – 5,0 млн.м2 загальної площі. Роль держави у житловому будівництві складає незначну частину: 2008 рік – 1,6%, 2009 рік – 1,7%, 2010 рік – 0,3%.

Антикризовий Закон України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» вiд 25.12.2008 року № 800-VI не запрацював у повну силу, не був підкріплений необхідними рішеннями Кабінету Міністрів України та регіональних органів влади. Банківська система, замовники і підрядники повільно оновлюють механізм фінансування будівництва.

Державна цільова соціально-економічна програма будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки, яка затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2009 року № 1249), виконується в обмежених обсягах.

Новий Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» вiд 17.02.2011 року № 3038-VI, призваний полегшити дозвільні процедури та підняти відповідальність органів місцевої влади за розвиток інфраструктури та інженерних мереж населених пунктів, буде набувати дієвості поступово, відповідно до набуття професіоналізму та бюджетних можливостей державних регіональних органів та органів самоврядування.

Вітчизняні виробники будівельних матеріалів ввели сучасні потужності по виробництву збірного бетону, цегли, керамблоків, гіпсокартону, газобетону, базальтової теплоізоляції, керамічної плитки, сухих сумішей, фарб, створена індустрія віконних та фасадних систем, тощо. Здолана імпортозалежність по базовим будівельним матеріалам, створені можливості забезпечити зростання внутрішнього ринку будівництва у 2-3 рази.

Дефіцит будівельних матеріалів змінився перевиробництвом. Потужності нових заводів використовуються не повністю, внутрішній ринок будівельних матеріалів критично звузився. Наприклад, виробництво цегли керамічної невогнетривкої у 2010 році порівняно з 2008 зменшилось на 54,2%, сухих сумішей – на 39,5%, цементу – на 36,5%.

Натомість, у 2011 році намітилась тенденція до зростання: за 6 місяців до відповідного періоду попереднього року обсяги будівельних робіт зросли на 14,5%.

Правда, при цьому потрібно враховувати, що лише за рік ціни на цемент та метал, які є основними складовими виробництва залізобетонних конструкцій, значно підвищилися. Так на початку 2010 року 1т цементу можна було придбати за ціною 630 грн., зараз вона складає 801 грн./т, тобто виросла більше, ніж на 27%. Ціни на метал зростали ще більше: 1т металу з 5200 грн./т на початку 2010 року зросла до 7320 грн./т на сьогоднішній день, тобто на 41%.

Таким чином, позитивні тенденції в будівництві потребують посткризової стратегічної визначеності та управлінської активності влади, бізнесу і громадських організацій, нових форм державно-приватного партнерства та кластерних механізмів. Цим обумовлюється необхідність розробки Програми розвитку будівельного комплексу України на 2012 рік та перспективу.

Досвід показав, що будівельний сектор став малопривабливим для прямих іноземних інвестицій, а в кризових умовах для збереження галузі фінансування ведеться в основному за рахунок ресурсів державних та регіональних цільових програм та внутрішніх інвесторів.

ІІ. Мета та завдання

  1. Вихід на докризовий рівень обсягів будівництва в усіх регіонах України – 2012-2013 роки.
  2. Перезапуск будівельного комплексу на посткризових механізмах та принципах.
  3. Залучення місцевих трудових, фінансових та сировинних ресурсів для підвищення ділової активності в регіонах та населених пунктах.
  4. Досягнення долі будівельного комплексу у ВВП не менше 4,5-5,0%.
  5. Введення у 2012 році 10,0 млн.м2 житла та збільшення кожен рік на 1,0 млн.м2.
  6. Запуск масової теплової реабілітації застарілого житлового фонду.
  7. Реально розпочати реконструкцію та знесення «хрущівок».
  8. Виконання державних зобов’язань щодо забезпечення соціальним житлом категорій громадян, встановлених законодавством України.
  9. Формування ринку доступного житла економ-класу, що відповідає вимогам енергоефективності та екологічності.

ІІІ. Основні напрямки (фактично визначені у Дорученнях Прем’єр-міністра М.Я. Азарова від 16.06.2011 року та Державною цільовою соціально-економічною програмою будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки)

1. Ринкові та адміністративні дії усіх органів влади по скороченню кількості об’єктів незавершеного будівництва.

Відповідно до Доручень Прем’єр-міністра М.Я. Азарова від 16.06.2011 року п.1, п.2 – Мінрегіонбуду та регіональним органам влади доручено завершити інвентаризацію об'єктів незавершеного будівництва.

Тут влада, бізнес та громадські організації повинні діяти і ринково, і адміністративно одночасно, мати бізнес-план завершення кожного об’єкту.

Довідково:

Кількість об’єктів незавершеного будівництва за станом будівництва та за регіонами (на 01.01.2011)

2. Регіональні програми будівництва інфраструктурних об’єктів (державні та регіональні замовлення) відповідно планів соціально-економічного розвитку держави, регіонів та населених пунктів (Мінекономіки, Мінфін, Мінрегіонбуд, регіональні органи влади). Визначається бюджетне фінансування та інвестиційні проекти на фінансових умовах.

Наприклад, у Чернігові через відсутність потужностей по електроенергії в районі Масани зупиняються житлові та інші види будівництва. Необхідне будівництво підстанції 110/10 кВ, орієнтовна вартість якої буде до 70 млн.грн. На квадратний метр це не покладеш. На порядку денному це питання стоїть більше двох років, але місто і область вирішити його не в змозі через відсутність коштів. Енергетики ухиляються від обов’язку розвивати свій бізнес.

Облгаз не дозволяє подавати газ в квартири з індивідуальним опаленням, які не прийняті державною комісією (відсутній сертифікат).

Через це не буде введено тільки по Чернігівській області 30-40 тис. м2 житла.

І такі ситуації склались уже по багатьох містах, у Києві включно.

3. Регіональні програми житлового будівництва для всіх категорій населення (Мінекономіки, Мінфін, Мінрегіонбуд, регіональні органи влади).

Довідково:

Введення в експлуатацію житла, тис.м2
* без врахування житла введеного за Тимчасовим Порядком

Введення в експлуатацію житла, тис.м2 на 1 мешканця
* без врахування житла введеного за Тимчасовим Порядком

Дані таблиці свідчать про різну будівельну активність в регіонах. Вони ж засвідчують, що Україна будувати житла на одного мешканця повинна у 5, а де й у 10 разів більше, по 0,5 м2, а далі і по 1,0 м2 на одного мешканця в рік. (Таке завдання поставила Росія, виконує Білорусія і Китай, і Європейська практика теж така).

Будівництво житла, крім виконання соціальної функції, дозволяє також вирішити питання забезпечення надходження до бюджету усіх рівнів податків та зборів.

Так з 10 млн.грн. виконаних будівельно-монтажних робіт, будівельники сплачують близько 3 млн.грн. податків та зборів.

Якщо закласти до ціни тендеру 12-18,5% річних, як компенсацію забудовнику коштів, залучених від банківських установ у вигляді кредитів, та 5% страхового фонду, це дасть можливість будувати фактично за інвестиційний кошт.

Отримані від забудовників податки та збори дозволять з запасом перекрити додаткові фінансові витрати держави.

4. Регіональні програми «Доступне житло».

Показники введення в експлуатацію житла за програмами державної підтримки

5. Регіональні програми малоповерхового та котеджного будівництва.

Очевидно, що притаманне громадянам України бажання мати власну оселю реалізується навіть сьогодні:

У 2008 році частка введеного в експлуатацію житла в Україні індивідуальним забудовником становила 55,6%, а по Житомирській, Київській, Чернівецькій, Вінницькій, Кіровоградській, Херсонській, Луганській, Закарпатській областях – від 70 до 90%. У 2009 році на скорочення обсягів житлового будівництва суттєво вплинуло зменшення (у 2,5 рази) обсягів введеного в експлуатацію житла індивідуальними забудовниками, частка якого у загальних обсягах склала лише 35,7%.

Довідково:

Введення в експлуатацію нового житла індивідуальним забудовником, тис.м2

За 2010 рік даних щодо частки введеного в експлуатацію житла індивідуальними забудовниками Державний комітет статистики України не оприлюднив, а став обліковувати лише обсяги введеного житла у міських поселеннях та сільській місцевості, що не дає змогу відстежити динаміку розвитку індивідуального будівництва.

Держкомстат України повинен відновити облік введення житла в експлуатацію саме індивідуальними забудовниками у сільській та міській місцевостях, а влада всіляко сприяти такому будівництву. Визнати, що малоповерхова, котеджна та індивідуальна забудова може бути соціальним, доступним, службовим та орендованим у влади житлом.

Кількість котеджних містечок

Станом на 30 червня 2010 року в Україні нараховувалось більше 560 котеджних містечок, половина із них у Київській області. Побудовано 175, будувалось 221 містечко, інші проектувались.

Визнати, що потрібно проектувати не містечка, а котеджні міста із закладами освіти (як котеджне містечко Золоче), охорони здоров’я та робочими місцями. «Нові села» – для усіх: земельні ділянки, дороги, енергетика – турбота влади.

6. Регіональні програми реконструкції панельних будинків та зносу застарілого житла.

Відповідно до п. 8 Доручень Прем’єр-міністра України М.Я. Азарова від 16.06.2011 року безоплатно надати забудовникам земельних ділянок, що не обтяжені витратами на будівництво інженерних мереж та об'єктів соціальної інфраструктури, з метою формування початкового заділу для будівництва доступного житла з урахуванням рекомендацій Конфедерації будівельників (для м. Києва – п'ять будівельних майданчиків, для обласних центрів, м. Сімферополя та Севастополя – по три будівельних майданчики, для міст з населенням понад 100 тис. осіб (не обласні центри) – по два будівельних майданчики);
вжити заходів до:

  • створення сприятливих умов для активізації інвестиційної діяльності в галузі будівництва та недопущення зменшення обсягів житлового будівництва;
  • своєчасного підведення магістральних та інших інженерних мереж до межі земельної ділянки, на якій споруджується доступне житло, власниками таких мереж;

передбачати:

  • у місцевих бюджетах видатки на будівництво доступного житла, створення інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури на земельних ділянках, відведених під будівництво такого житла, та виготовлення проектно-кошторисної документації;
  • під час планування територій відповідних населених пунктів виділення земельних ділянок для будівництва доступного житла.

Про результати поінформувати Мінрегіонбуд.

Просимо інформацію про адреси виділених ділянок та їх характеристику направити також Конфедерації будівельників України, яка формує свої представництва у кожному регіоні.

Пілотні проекти реконструкції панельних будинків, реабілітації та зносу застарілого житла

7. Регіональні програми будівництва об’єктів громадського та соціально-культурного призначення (державні та регіональні замовлення).

Оприлюднення планів соціально-економічного розвитку, бюджетного фінансування та тендерних умов.

ІV. Принципи та джерела фінансування (відповідно пунктів, 3, 4, 5, 7, 8 Доручень Прем’єр-міністра України М.Я. Азарова від 16.06.2011 року визначають Уряд, НБУ, Мінфін, Мінекономіки, Мінрегіонбуд)

1. Державне фінансування (державний та місцеві бюджети).
2. Фінансування за рахунок коштів комерційних банків, інвесторів та населення.
3. Фінансування за рахунок коштів Державної іпотечної установи:

  • визначення механізму мінімізації відсоткової ставки за іпотечними кредитами;
  • використання як застави майнових угод на квартири в об’єктах незавершеного будівництва, а також встановлення для них особливих норм резервування під зазначені операції;
  • збільшення обсягів рефінансування банків, що надають іпотечні кредити, Державною іпотечною установою;
  • мінімізації вартості запозичень Державної іпотечної установи під державну гарантію;
  • збільшення видатків для фінансування програми будівництва доступного житла та кредитування молодіжного житлового будівництва;

додатково учасниками Асоціації розроблено програму щодо:

  • випуску Державних житлових сертифікатів іпотечними установами під невисоку (для вітчизняного ринку) відсоткову ставку 5-10%.

4. Нові недержавні джерела фінансування (іпотечні ощадні каси, недержавні пенсійні фонди, інше).
5. Застосування порядку оподаткування податком на додану вартість з використанням «касового методу».
6. Зведений бюджет фінансування будівництва в Україні на 2012 рік (за основними джерелами фінансування).
7. Розглянути пропозиції учасників Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів».

Наприклад, фонд безробіття тільки в Чернігівській області фінансується на 82 млн.грн. Якщо тільки 70% з цієї суми виділити на будівництво доступного житла, то це дасть змогу виконати об’ємів будівельно-монтажних робіт 150-180 млн.грн., за які можна побудувати близько 50 тис.м2 житла, заплатити заробітну плату та всі види податків 60-70 млн.грн., що дасть змогу зменшити безробіття на 1,5-2,0 тис. чоловік.

V. Розвиток індустрії будівельних матеріалів

На сьогодні будівельна галузь має значні можливості збільшити виробництво основних будівельних матеріалів у 2-3 рази.

  1. Пріоритетні інвестиційні проекти, підтримка проектів імпортозаміщення будівельних матеріалів (визначає Мінекономіки).
  2. Розвиток місцевих баз будівельних матеріалів та спрощення процедури отримання спеціальних дозволів на користування надрами (визначають Мінекології, місцеві органи влади).

VІ. Організаційні заходи центральних органів влади

  1. Розширене засідання Кабінету Міністрів України з питань розвитку житлового будівництва (серпень 2011 року).
  2. Засідання Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики з питань розвитку житлового будівництва.
  3. Окремі розширені засідання Колегій при обласних державних адміністраціях та міських радах з питань стану та перспективи розвитку будівельної галузі.
  4. У підрозділі 3.15 «Будівництво та житлова політика» розділу 3 проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2012 рік опрацювати за усіма запропонованими основними напрямками будівництва житла, інфраструктурних, інженерних та соціальних об’єктів.
  5. У бюджетах усіх рівнів передбачити адекватне фінансування.

VІІ. Заходи громадських організацій

1. Засідання Академічної ради Конфедерації будівельників України (вересень 2011 року).
2. Рада директорів Конфедерації будівельників України за участю регіональних представництв (вересень 2011 року) за темами:

  • Державно-приватне партнерство, внутрішні та зовнішні інвестиції: преференції та гарантії при подоланні кризи в будівництві, повернення довіри та співпраці. (Практика Уряду, регіонів та міст. Заходи по здоланню численних «еліта-центрів»);
  • Нові фінансові механізми розгортання масштабних капітальних ремонтів та теплової реабілітації застарілих будівель. (Участь бюджету, бізнесу, управляючих компаній та власників нерухомості і квартир. Пропозиції до проекту Закону або відповідної постанови Кабінету Міністрів України).

3. Участь Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів» у будівельних виставках (осінь 2011, весна 2012) та проведення конференцій за темами:

  • «Сучасні енергоефективні будівельні матеріали та проектні рішення в будівництві, ремонти та реконструкції» (вересень 2011 року);
  • «Житлова нерухомість: стан та перспективи» (жовтень 2011 року).

Виконавець
Салій Іван Миколайович
факс 044 285-18-77
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Всеукраїнська спілка виробників будматеріалів

03037, м. Київ, а/с 75, e-mail:  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ,   Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. , тел. +38044 245-48-39