Друк

Рекомендації Асоціації за підсумками круглого столу «Проблеми реалізації інфраструктурних проектів регіонів та населених пунктів у рамках національного проекту «Нова якість життя» в умовах затяжної кризи в банківській та будівельній сферах»

on .

В Україні все ще продовжується спад обсягів будівництва: у 2008 році обсяги будівельних робіт скоротились на 15,8%, у 2009 році – ще на 48,2%. Спостерігається певне пожвавлення у 2010 році, але за 10 місяців падіння обсягів будівництва до відповідного періоду 2009 року все таки складає 9,0%.

І це за умови масштабного будівництва об’єктів Євро-2012 та здачі об’єктів транспортної інфраструктури в м. Києві.

Поки кризу в будівництві та банківській системі не здолаємо, доти Україна буде перманентно в кризі.

Численні адміністративні та законодавчі заходи Центральної влади виявились недостатніми, бо Національний банк України, вся банківська система, отримавши колосальні кошти на реструктуризацію самоусунулись від подолання кризи в будівництві, куди вони його і завели, заохочуючи корумповано-спекулятивні операції з земельними ділянками та об’єктами нерухомості.

Індекси виробництва промислової продукції та будівельної діяльності за січень-жовтень 2010 року


* У 2009 р. у Харківській області введено в експлуатацію житла 427,5 тис.кв.м загальної площі, у 2008 р. - 222,6 тис.кв.м, у 2007 р. - 537, 6 тис.кв.м

Є підстави констатувати, що Центральна влада і Національний банк звиклись, дистанціонувались, втрачають інтерес до проблеми будівництва, бо не бачать шляхів його відродження в найближчі роки, поки само по собі «не розсмокчеться». В 2-2,5 рази скоротилось будівництво та виробництво основних будівельних матеріалів і змирились.

Натомість, світовий досвід свідчить, що кризу долає влада, долає через державне масштабне замовлення, фінансування інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, через державно-приватне партнерство, заохочення інвесторів, концесії, спільне фінансування, нові фінансові інструменти.

В Україні все навпаки: мікроскопічні бюджети розвитку регіонів та населених пунктів, міста експлуатують водо- та тепломережі радянського періоду, знос сягає 60-70%, мають багато ґрунтових доріг, відсутнє централізоване водопостачання та водовідведення, очистка стоків та переробка сміття тощо.

Влада розлякала, а тепер вимолює інвестора, інколи навіть плазує, втратила смак до проектного менеджменту. Потрібні ж дії як на об’єктах Євро-2012. Якщо інвестор не прийде, то що, населені пункти будуть так і жити в жахливих будовах та некомфортному середовищі?!

Новий шанс розвитку галузі надасть проект Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» Кабінету Міністрів України, яким кардинально спрощується дозвільно-погоджувальна система у будівництві, суттєво підтримується інвестор та садибна забудова.

Нові можливості розвитку галузі можуть надати Національні проекти під патронатом Президента України і перш за все пріоритет «Нова якість життя».

Будівельний комплекс України це 1,5 млн. працюючих та мультиплікатор для багатьох галузей, це розвинутий внутрішній ринок виробництва та послуг. Якщо населення не може купувати квартири, то Уряд і органи самоврядування повинні організувати їх будівництво по програмі 50х50, або виділяти соціальне житло безкоштовно, аби галузь не занепадала.

Оцінка ситуації та рекомендації:

  1. Визначити, що головним управлінським ресурсом держави в подоланні кризи є не інвестор, тим більше закордонний, не бізнес, а ВЛАДА ЦЕНТРАЛЬНА, РЕГІОНАЛЬНА та САМОВРЯДНА.
    Якщо в регіоні чи населеному пункті будівництво не зростає – влада бездіяльна та неефективна.
  2. Криза змусила світ, в останню чергу Україну, позбутись ліберально-споглядацьких лінощів, регуляторних піар-ходів, а перейти до програмного та проектного стилю: коли влада відведе ділянку, зробить інженерію, здолає всередині себе дозвільно-корупційні перепони – тоді знайдеться інвестор.
    Управляти потрібно не результатами, а процесами.
  3. Не виконано Протокольне рішення наради у прем’єр-міністра М.Я. Азарова від 19 травня 2010 року, і перш за все п. 15 щодо компенсації забудовникам витрат на спорудження мереж (об’єктів) газо- та електропостачання (Закон України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» № 800-17 прийнятий 25 грудня 2008 року: «У разі якщо за технічними умовами підприємств трубопровідного транспорту за рахунок споживача (інвестора, забудовника), або його силами збудовані (реконструйовані) споруди трубопровідного транспорту, передача зазначених споруд у державну власність і на баланс підприємств трубопровідного транспорту виконується на договірній основі в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України», та «У разі якщо для створення можливості електропостачання необхідно здійснити будівництво (реконструкцію) мереж (об'єктів), які повинні бути невід'ємною частиною вже існуючих мереж (об'єктів), будівництво може провадитися згідно з технічними умовами, виданими підприємствами електроенергетики, за рахунок або силами замовників (власників) та користувачів зазначених об'єктів з подальшою передачею їх на баланс підприємств електроенергетики і відшкодуванням витрат на їх будівництво у розмірі та у порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України»). Але ні Уряд Ю.В. Тимошенко, ні уряд М.Я. Азарова дані порядки так і не затвердив.
    Закон не виконується, доручення прем’єра не виконуються, тому і кризу не здолати.
  4. В нинішніх умовах влада повинна діяти адміністративно і ринково одночасно. Адміністративно запитати власників земельних ділянок, «парканів» та зупинених будов (в м. Києві і Київській області їх розхватали на програму в 20 років активного будівництва) про виконання інвестзобов’язань і в необхідних випадках – вилучити ресурс громади – приватна власність залишається все одно ресурсом громади. Ринково – вкласти в проект 25-30% бюджетних коштів, спільно з інвестором добудувати об’єкт і або продати за ринковою ціною інвестору свою долю, або експлуатувати в ім’я доходів бюджету.
  5. За будь-яких соціальних проблем в ім’я їх вирішення повинен бути сформований бюджет розвитку території та населеного пункту. Інакше владу потрібно скоротити вдвічі, бо вона перероджується в соцбез без впливу на реальну економіку.
    Коли немає держаного та муніципального замовлення, влада працює вхолосту, сама себе засипає «фішками» доручень про дерегуляцію, переміщує акценти на видимість діяльності по «розвитку» підприємництва та усіляких свобод і демократій.
  6. Президент України, Український Уряд, державна та муніципальна влада всіх рівнів повинні при затвердженні бюджетів 2011 року оприлюднити адресну програму державного та муніципального замовлення на будівництво та реконструкцію інфраструктурних та соціально важливих об'єктів: житла, закладів освіти, медицини та культури, будівництва доріг, мостів, метро, залізничних та трамвайних колій, водопостачання, водовідведення, каналізування, промислових об'єктів з переробки унікальних покладів нерудних матеріалів та сміття тощо.
  7. Просити органи влади враховувати, що каналізаційна мережа – як елемент системи очистки, обеззараження та відведення стічних вод вкрай недостатньо розвинена в більшості населених пунктів України, а існуюча каналізаційна мережа України більше як на 70% відпрацювала свій нормативний термін і є технічно відсталою, а 37% водопроводів та каналізаційних систем в Україні взагалі є в аварійному стані, а втрати води сягають 40% і навіть 70%.
    Просити визначити пріоритетним напрямком будівництво та реконструкцію підземних інженерних мереж в планах соціально-економічного розвитку держави та бюджетах регіонів, міст, селищ.
  8. Просити органи влади розробити спеціальні програми та економічну мотивацію власників будов та будинків, управляючих компаній до утеплення старих забудов, теплової реабілітації споруд до нормативів сьогоднішнього дня.
    Теплової реабілітації та термомодернізації, утеплення стін, встановлення теплоефективних вікон, вхідних груп та утеплення дахів потребує близько 1,0 млрд. м2 житла громадських та промислових будов, адже нормативний термоопір огороджуючих конструкцій в Україні підвищено в 2,0-2,5 рази.
    Оновлення дахів та покрівель, влаштування шатрових дахів для реконструкції багатоповерхових будинків з плоскими покрівлями, утеплення фасадів будівель, улаштування сучасних опоряджувально-утеплювальних фасадних систем, заміна віконних та дверних блоків, заміна санітарно-технічного та інженерного обладнання – це швидкоокупні заходи, які повинна ініціювати влада та підтримає населення. Безробіття моментально буде подолане в кожному дворі. Ці швидкоокупні заходи дозволять зменшити енергоспоживання на 20-25%.
  9. На масштабному, організованому за кращими столичними критеріями Першому міжнародному інвестиційному форумі в Луганську, де фактично багато років відсутнє житлове будівництво, не було секції з будівництва та будівельних матеріалів. У вугільному регіоні презентувався проект вирощування акації для виготовлення топливних пелет, та як із полів фільтрації отримувати топ ливний мазут, коли 26,0 млн.кв.м багатоповерхового житла має товщину стін 33 см, а за сучасними нормативами товщина з цегли була б 1,0-1,2 метри. Не отоплювати, а утеплювати – сьогодні головний акцент.
  10. Ми всі розгубились настільки, що витрачаємо пріоритети: об’явили Велику Кільцеву дорогу навколо Києва в 220 км, коли навколо Москви найбільше кільце 101 км, будуємо в Києві залізничний міст та міст метро, коли головна проблема міста не в залізниці, а в автотранспорті.
    Київська область об’явила будівництво 269 котеджних містечок із 539 по Україні, і їх будівництво зупинилось об’єктивно. Не містечка, а нові малоповерхові міста потрібно будувати з школами та дошкільними закладами, з об’єктами культури та побуту, а головне – з робочими місцями і тут має великий потенціал Меморандум про співпрацю влад Києва і Київської області.
  11. Необхідно розвивати саме малоповерхове житлове будівництво, яке є шляхом до подолання депресії в регіонах та запорукою соціального розвитку. Тут влада повинна виділяти земельні ділянки безкоштовно, надавати дозволи за спрощеними процедурами, забезпечувати підключення до інженерних мереж. На період кризи ділянки виділяти з наявними мережами у містах та передмістях.
  12. Встановлені оцінки земельних ділянок у період підйому будівництва, ажіотажного та спекулятивного попиту вже не відповідають ринковим цінам. Земля втратила ажіотажну інвестиційну привабливість.
    Просити органи управління земельними ресурсами в Україні і містах провести нормативну грошову оцінку земель з урахуванням впливу світової фінансової кризи та з метою зменшення навантаження на суб’єктів підприємницької діяльності.
  13. Організаційно підтримати та включатись в реалізацію програм в рамках пріоритету «Нова якість життя»:
    - «Доступне житло» – запропонувати Концепцію реалізації пілотних проектів будівництва доступного житла в Україні групи авторів Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів», ЗАТ з ІІ «Слобожанська будівельна кераміка» та групи будівельних компаній «Нові зодчі».
    - «Чисте місто» – сучасні комплекси з переробки твердих побутових відходів.
    - «Якісна вода» – програма забезпечення населення України якісною питною водою.
    - «Місто майбутнього» – запропонувати концепцію спільного розвитку Києва та Київської області як Столичного регіону, як Великого Києва, як Столичну агломерацію за єдиним Генеральним планом та зонінгом.
    - Замість форсування гігантоманського проекту Кільцевої дороги Київської області реалізувати проект Хордової автостради через центр Києва вздовж залізничних колій від Дарницького залізничного вокзалу до Центрального залізничного вокзалу і шляхопроводу в Жулянах.
  14. Як стверджувалось на VI Міжнародному економічному форумі «Открытый Донбасс»:
    - Головне сьогодні не нинішній стан, а динаміка розвитку, внутрішня сила та енергія регіону.
    - Не чекайте рішень Уряду, не чекайте інвестора, беріть і робіть.
    - Влада – ініціатор і рушійна сила державно-приватного партнерства, повинна створити інфраструктуру для інвестора, і тільки тоді він знайдеться. Раніше інвестор стояв у приймальні до влади, тепер влада повинна заманювати інвестора.
    - Навіть у пиві є світлі сторони, а в кризі – і поготів.
    Суспільство втомилось від кризи. Невизначеність лише наростає. Попереду третя кризова зима. Обігові кошти вимиті. Енергійні дії державної влади, державне замовлення, державно-приватне партнерство – єдиний шлях здолання рефлексу втоми від кризи.

 

Виконавець
Салій Іван Миколайович
тел. (044) 520-19-66, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Всеукраїнська спілка виробників будматеріалів

03037, м. Київ, а/с 75, e-mail:  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ,   Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. , тел. +38044 245-48-39